Amg ket nem hallottad, nem hallottl semmit – de ha mr hallottad ket, mindent hallottl. s ezt most nem elcspelt rtelemben mondom, hanem komolyan, hisz nincs mg egy olyan zenekar a vilgon, mely munkssgban annyi stlust, hagyomnyt s tudst sszegezne, mint a Queen. Magyarn szlva, ha egy idegen lny a Fldre tvedne, azzal a cllal, hogy megismerje az emberisg zenei hagyomnyait, klns tekintettel a ma l, technolgival gazdagon felvrtezett emberre, ht n nhny Queen lemezt adnk neki, amibl megismerheti az opert, az angol folkot, a hard rockot, a popot, a metalt s a diszkt.
A Kirlyn trtnete a hatvanas vek legvgn, hetvenes vek elejn indul, amikor kt zenekar prbl sikerre trni Angliban. A Smile nven fut csapatban Brian May s Roger Taylor zenl Tim Staffel nekes oldaln, mg a Wreckage nev banda a korbban az Ibexben nekl Farrokh Bulsarval halad elre a kezd zenekarok rgs tjn. A kt zenekar tja aztn 1970-ben fondik ssze, amikor May s Taylor bandt alapt Bulsarval, majd felveszik basszusgitrosnak John Deacont.
A Queen ettl fogva l s lassan alkotni is kezd. Bulsara felveszi a Freddie Mercury nevet, majd lnven kiad egy ktdalos kislemezt, ami semmifle visszhangot nem tud kivltani a nagykznsgbl. Korbban, mg 1972-ben lehetsget kaptak a stdizsra, majd hamarosan elksztik els demikat (felhasznlva a Smile rksgt), vgl 1973-ban megjelentetik els lemezket. De ne szaladjunk ennyire elre, elbb nzzk meg, kik, mik s hogyan is hatottak a Queenre.
Zenei sszetettsgk, mely mr az els nhny lemezkn is jl ltszik, nyilvnvalan tbb fell eredeztethet. A komolyzenei httr tagadhatatlan, ahogyan a korszak jelentsebb egyttesei is ersen befolysoltk ket. A Son and Daughter cm daluk egyrtelmen a Black Sabbath jellegzetessgeit viseli magn, a Liar Hammond orgons szlamai pedig enyhe Deep Purple utnrzst hagynak. Br Mercury s Taylor nagy Jimi Hendrix rajongk voltak, ez a zenekar gitrtmin aligha rzdik, inkbb Brian May egyni hangzsa uralja a korai anyagokat. Az igazn vltozatos hangulatot azonban Mercury sokrt zenei zlse adja meg, melyben helyet kapott a vilgzene, az opera s a sanzonok is.
m mindez mg nem forrt ki teljesen az els album, a cmnlkli debt lemez megjelensnek idejn. A ’Queen I.’ nven emlegetett korong 1973-ban mg nem vltott ki hisztrit az emberekbl, pedig jcskn tlmutat a korszak zeneisgn. Megszlalsa kifejezetten idtll, May gitrozsn nyoma sincs a korra jellemz primitv hangzsnak. Nagyon alapos stdimunka jellemezi az egsz lemezt, melyen igen jelents szerepet kap a zongora.
A fentebb emltett hasonlsgokon kvl fontos megemlteni a Led Zeppelin prhuzamot is, hisz a Zep korabeli lemezei kifejezetten hasonltanak a Queenre. gy a Modern Times Rock and Roll a rvid, de nagyon tartalmas s erteljes Zep dalokat idzi meg, a Doing All Right elvont, enyhn pszichedelikus, kzprszen feltrekv dallama a Thank You-ra emlkeztet.
Kislemezknt az albumrl kt dal, a stt s kiss erszakos Liar, valamint a Keep Yourself Alive jelenik meg – utbbi dal az album legemlkezetesebb pillanata. Vannak azonban olyan szerzemnyek is, amikhez hasonlt a Queen tbb nem kvet el. A vallsi tmt feszeget Jesushoz hasonl nta nincs tbb a Queen letmben, ahogyan a Son and Daughter Sabbath-os mlysge is egyedlll.
Jelen van a lemezen az instrumentlis, rvidke Seven Ses Of Rhye is, mely a kvetkez lemezen teljesedik ki s vlik a zenekar els sikeres kislemezv.
A relatve sikertelen bemutatkozs utn a csapat 1974-ben jelentkezik koronggal, ami egyttal plyafutsa legklnlegesebb anyaga is lesz egyben. A ’Queen II.’ elvitathatatlanul a csapat korai munkssgnak a cscsa, egy koncepcialbum, melyrl br sosem vallottk be, hogy trtnetet meslne, igazbl minden jel erre utal. Meglehetsen komplex, jl felptett (tlsgosan jl ahhoz, hogy spontn legyen) anyaggal van dolgunk a kpben, melyet beleng a Led Zeppelin misztikus hangulata.
A lemezen hallhat dalokat tbbflekppen is lehet sszegezni. Fekete s fehr ellentte tnik ki elszr, majd utalst kapunk Rhye kirlysgra, mely taln a fehr oldalt jelkpezheti, melyet leigz a sttsg. A fehr oldalon (a trtnetben s a bakelitlemez fehr oldaln is) May s Taylor dalai kaptak helyet. sszetett, gitrorientlt tmk, olykor slyos dallamokkal s gitrrszekkel, a Some Day One Day kpben egy kzpkori hangulat, rendkvl atmoszfrikus dallal.
A fekete oldalt kivtel nlkl Mercury uralja. Dalai nagyon komplexek, de mgis knnyen rtelmezhetek, vltozatosak. A March of the Black Queen vitathatatlanul progresszv dal, a Funny How Love Is szintn, az Ogre Battle viszont kkemny heavy metal. Felszabadt pillanatknt egyedl a Seven Seas Of Rhye teljes verzija van jelen a lemez vgn.
A sajt az album megjelense utn hamar rakasztja a csapatra a Led Zeppelin II. becenevet (br ebben a kiad zletpolitikja is szerepet jtszott), egyttal megkezddik a hbor a kritikusok s a zenekar kztt. Mindez azonban nem akadlyozza meg a Queent abban, hogy pnzgyi sikereket rjen el, s turnzzon a tengerentlon is. Az amerikai turn azonban balul sl el, s May elkap egy mjbetegsget, gy a banda visszamegy Angliba, s a betegsg ellenre j lemezen kezd dolgozni.
A szintn 1974-es ’Sheer Heart Attack’ nem a ’Queen II.’ tjt viszi tovbb, helyette j tvlatokat nyit a zenjkben. Nmileg leegyszersdnek ugyan, de a komplexitsuk gy is megmarad. John Deacon is beszll a dalszerzsbe, valamint elveszik a Smile nhny rgi tmjt is. gy kerl a kpbe a Blag cm dal, melynek gitrszljt temelik a Brighton Rockra, egyttal a szl a zenekar trtnetben rkre a koncertek ktelez pillanata marad.
Az gy megszlet albumon jra kapunk egy pre-heavy metal szerzemnyt, a Stone Cold Crazyt, egy legends, hard rock alapokon nyugv dalt, a Now I’m Here-t, valamint nmi rksget az elz lemezrl – Flick of the Wrist, Lily of the Valley, Lap of the Gods s utbbinak a fellvizsglt verzija.
Ez egy rendkvl energikus lemez. A dalok nagy rsze br stlusban nem egyezik, mgis elvitathatatlan, hogy ez taln a valaha volt legerteljesebb kohzival br Queen lemez a megelz korong ta. A pszichedelikus hats sem veszett el, ez ltszik a She Makes Me cm May dalon, ugyanakkor Mercury is megvillantja sszetett zeneisgt a Killer Queenben, mely a csapat jabb nagy sikere, els igazi vilgslgere lesz.
A ’Sheer Heart Attack’ mr egy j lpcsfok a banda fejldsben. Bebizonyosodik, hogy lehetsges egymstl drasztikus klnbz, de mgis sszetart dalokat egyetlen lemezre sikeresen felmsolni. Ezek utn nyilvnval volt, hogy a folytatsban egy ilyen irnyvonalat fognak kvetni, s ltrehozzk trtnetk kt legfontosabb lemezt.
1975-ben jelenik meg az ’A Night At The Opera’ cm albumuk, melyen a sokrt zenei vilgot sikerl besrteni 45 percbe. Progresszv rock, blues, popzene, hard rock, sanzonok, opera, klasszikus zene… minden benne van, amibe a Queen valaha is beletenyerelt.
A kemnyvonalas stlusokat az olyan dalok fejezik ki, mint a durva s pimasz Death on two Legs, a ftisbe nyl I’m in Love With My Car, a Sweet Lady, s a The Prophet’s Song. Rockzenben addig sosem halott fogsokat prblnak ki a Seaside Rendezvous-ban, a Lazing on the Sunday Afternoonban s a Good Company-ben (br utbbi dal a Beatles hatst viseli magn), a popzent pedig a You’re My Best Friend kpviseli, illetve a gynyrsges, hrfval alfestett ballada, a Love Of My Life.
Az album kulcsa azonban az operbl tpllkoz, stnistnak tetsz, m tkletesen viccnek indul Bohemian Rhapsody, mely annak ellenre vlik a XX. szzadi zenetrtnet egyik klasszikusv, hogy a benne lv stlus kavalkd bizonyos szempontbl nzve tnyleg elkpeszten nevetsges.
Az ’ANATO’ album elvitathatatlanul mrfldk a Queen trtnetben. Olyan album, amihez foghatt tbbet nem lehet kszteni, mert az csak rkabr lenne. Klnleges lemez ez, melynek klasszikus mivoltt annak ellenre ismeri el mindenki, hogy nem teremtett j stlust, nem nyitott j korszakot a rockzenben, de mg csak nem is hatott ms egyttesekre. Azonban a korongon lv zene annyira uniklis s megismtelhetetlen, nem mellesleg pedig tkletes volt, hogy utlag senki sem mer belektni a kukacoskod, ncl kritikusokon kvl.
De hogy megcfoljam magam, a banda azrt szeretett volna lehzni egy rkabrt a lemezrl, gy 1976-ban megjelentettk az ’A Day At The Races’ cm albumot, mely az ’ANATO’ logikus s cltudatos folytatsa.
Az utd azonban kevsb lett komplex eldjnl. Rvid s hossz dalok varilsa helyett itt alaposan kidolgozott dalokat kapunk kzhez, melyek kzl a Tie Your Mother Down, a Somebody To Love, valamint mg nhny dal slger lett, m nem kaptak annyira szleskr elismerst, mint az elz album. Pedig a soksznsg itt is jelen van, ppen csak mshogy. El lehet rla mondani mindazt, amit az ’ANATO’-rl is elmondtunk, m valahogy mgsem olyan tt ez az anyag – fnyes csillag az gen, de nem fnyesebb az Opera csillagnl.
Pedig mg egy flig japn nyelv lra is van rajta, mely abbl a szempontbl teremtett stlust, hogy egy dalon bell igenis lehet varilni az nekelt nyelveket. Ezt a jellegzetessget olyan bandk mondhatjk ma maguknak, mint az X Japan.
Br az ’ADATR’ album kereskedelmileg sikeres lett, kitnen pldzza az ’ANATO’ zsenialitst s fellmlhatatlansgt. Nem is vletlen, hogy br a vltozatossgot a Queen tovbbvitte, ennyire szlssges s sszetett zent sosem rtak tbb. Slger azonban bven volt mg a tarsolyukban, amiket hamarosan el is stttek…
Folytatsa kvetkezik…